Friday, April 7, 2017

Beauty and the Beast

Dalam minggu ni ada 2 benda yang signifikan yang aku buat. Pertama adalah percubaan menulis outline untuk komik idea Aliemran. Komik tersebut berdasarkan idea dia, diinspirasikan daripada filem The Breakfast Club. Aku punya outline berkisarkan sekumpulan pelajar yang dimasukkan ke kelas khas sebab mendapat markah tercorot. Aku dah buat sampai part diorang dah berkumpul dalam satu kelas. Watak-watak utama pun dah ada, tetapi aku stuck di konflik. Aku dah kenal pasti bahawa akan ada dua watak bertentangan. Satu watak sepertimana yang digagaskan Ali, seorang yang sebenarnya pandai tetapi sengaja menggagalkan diri sebab protes dengan sistem pendidikan. Satu lagi watak pula berusaha bersungguh-sungguh tetapi tetapi tetap juga gagal. Dia sangat percaya dengan sistem peperiksaan dan mengharapkan markah cemerlang boleh membuatkan dia masuk ke universiti yang bagus. Pada pengakhiran cerita, semua orang cuba membantu watak ini untuk lulus supaya dia dapat terus bersekolah di sekolah tersebut. Penggerak cerita dah ada iaitu mereka mesti lulus ujian, tetapi konflik yang besar yang perlu dileraikan belum cukup masak lagi. Mungkn kena banyak bersembang dengan kawan-kawan untuk dapatkan idea.

Benda kedua pula seperti biasa adalah filem. Aku dah tengok filem Life dan Beauty and the Beast. Bagi aku filem Life masih lagi menyeronokkan, cuma konflik start lambat sikit. Tetapi ending dia predictable. Ramai yang mengkategorikan filem ini sebagai campuran elemen filem Gravity dan Alien. Filem seterusnya yang aku tengok adalah Beauty and the Beast. Sejujurnya aku rasa boring filem ni. Salah satu benda yang membuatkan aku mengantuk adalah coloring, kerana filem ini hanya ada warna oren atau biru sahaja. Baru aku sedar kepentingan coloring dalam filem. Oleh kerana aku juga tidak ada rasa nostalgia dengan filem animasi ini pada tahun 1991, menyebabkan aku kurang berminat dengan jalan ceritanya. Aku pun tak pasti mengapa filem ini pada tahun 1991 dipuji ramai sehingga mendapat pencalonan Best Picture di Oscars.

No comments:

Post a Comment