Thursday, April 27, 2017

Anime Paprika dan Ghost in the Shell


Hari tu aku baru tonton di Netflix filem Paprika, sebuah karya animasi Satoshi Kon. Aku sedar kewujudan filem ini pun kerana menonton video Youtuber Every Frame A Painting. Dalam video tersebut, dia mengulas tentang editing Satoshi Kon yang unik dalam animasi beliau. Filem Paprika ini juga menjadi inspirasi kepada filem Inception oleh Christopher Nolan (walaupun tak diakui). Ini kerana tema filem animasi ini adalah mengenai sekumpulan saintis yang cuba masuk ke dalam mimpi seseorang. Oleh kerana temanya adalah mimpi, maka style editing juga membuatkan kita keliru mana satu mimpi, mana satu realiti. Bagi aku filem ini agak menarik, cuma ambil masa untuk faham. Malah, aku rasa kalau nak tengok filem ini, buat kali pertama feel dulu, just follow the flow. Kemudian untuk tontonan kali kedua atau kali ketiga, baru cuba fahamkan plot dan karakter. Selain daripada Satoshi Kon, pembikin animasi paling terkenal daripada Jepun tentulah Hayao Miyazaki dan studio Ghiblinya. Malangnya aku tak pernah lagi tonton walau satu pun filemnya. Kena tunggu keluar di Netflix. 

Bulan ini juga sebuah filem adaptasi daripada animasi juga baru ditayangkan iaitu Ghost in the Shell. Animasi asal pertama kali ditayangkan pada tahun 1995, manakala adaptasi live action yang baru adalah lakonan Scarlett Johannson. Aku tak pernah tonton animasi asal. Khabarnya ianya adalah salah satu filem yang mempengaruhi filem Matrix kemudian. Aku rasa filem live action ini kurang menarik dari sudut lakonan. Ianya seolah-olah diadaptasi direct daripada animasi. Mungkin animasi ada feel yang lain kerana ianya dalam Bahasa Jepun, namun apabila di dalam Bahasa Inggeris, ianya agak flat. Aku perasan dalam beberapa animasi lain pun, kalau kita tonton versi dubbing English, macam tak best. Walaupun begitu, filem ini ada tema yang menarik iaitu android yang menyerupai manusia berfungsi dalam masyarakat. Oleh kerana filem ini kurang laku, mungin studio Hollywood kurang mahu mengadaptasi filem animasi Jepun selepas ini. Bagi aku animasi dan komik Jepun boleh mencabar superiority Marvel. Kenapa nak Hollywodd juga adaptasi? Bukankah orang Jepun sendiri banyak adaptasi animasi mereka ke live action? Bagi aku Hollywood pandai buat filem yang appeal kepada umum. Manakala kalau orang Jepun buat, dia hanya sesuai untuk Jepun sahaja atau mereka yang dah biasa tonton filem Jepun. Khabarnya lepas ini Akira juga akan diadaptasi kepada live action. Harapnya menjadi filem tersebut.

No comments:

Post a Comment