Wednesday, April 12, 2017

Lagu Macam Sama (#6) Nabi Anak Yatim (Raihan) vs Kiss from a Rose (Seal)

Raihan adalah kumpulan nasyid paling berpengaruh di Malaysia, bukan setakat dalam industri nasyid, namun muzik secara umum. Malah Raihan telah menjadi semacam duta Malaysia, sampai sekarang umat Islam di pelbagai ceruk dunia masih mendengar lagu-lagu Raihan. Lagu-lagu Raihan mempunyai lirik yan mudah dinyanyikan serta muzik latar yang pelbagai. Ianya keluar daripada kebiasaan lagu-lagu nasyid yang berbunyi Timur Tengah kepada bunyi-bunyi slow-pop Barat. Antara lagu yang popular dari Raihan adalah lagu Nabi Anak Yatim. Ianya adalah salah satu lagu yang terkandung dalam album ketiga Raihan, Senyum yang diterbitkan tahun 1999. Ini videonya:-


Lagu ini mengisahkan kematian ibu dan bapa Rasulullah SAW, serta betapa Nabi sejak dari kecil sudah diajar berdikari, dan kepentingan menyayangi anak yatim kerana Nabi sendiri adalah seorang yatim.

Lagu ini memang top ten lagu kegemaran aku sejak dari kecil, tetapi ada beberapa part dalam lagu ini membuatkan aku teringat dengan satu lagu lain. Akhirnya bila aku selidik (terutamanya bila aku dengar balik lagu-lagu yang pernah menang Grammy Awards), aku terjumpa satu lagu nyanyian Seal bertajuk Kiss from a Rose. Ini videonya:-


Amacam? Ada perasan persamaan? Kalau anda dengar balik lagu Nabi Anak Yatim, anda akan perasaan part "Anak yatim anak yang mulia" tu memang seakan sama dengan lagu Seal ni. Lagu Seal ini diterbitkan tahun 1994, menjadi soundtrack kepada filem Batman Forever dan memenangi Record of the Year dalam Grammy Awards tahun 1996. Liriknya lebih kepada lagu cinta kepada kekasih, mungkin sesuai sebagai lagu karaoke (eh, lagu Raihan ada karaoke juga!). Muziknya juga dipengaruhi dengan muzik lama medieval Eropah.

Bagaimana boleh ada persamaan? Kurang pasti. Boleh jadi penerbit lagu Raihan banyak mendengar pelbagai jenis lagu. Inilah pentingnya seorang ahli muzik mendengar pelbagai muzik sebagai inspirasi. Tak salah aku ada satu lagu nasyid yang memang seakan sama dengan lagu Coldplay. Tetapi itu mungkin untuk siri yang lain.

Namun begitu, lagu-lagu Raihan tetap menjadi lagu nasyid yang selalu didengari. Mudah dan senang dinyanyikan bersama. Mungkin ini lebih kepada nostalgia. Aku teringat sewaktu pertandingan nasyid di sekolah rendah dulu, semasa populariti Raihan berada di kemuncak, hampir setiap kumpulan menyanyikan lagu Raihan terutamanya lagu Iman Mutiara. Mungkin lagu tersebut sangat mudah diingati liriknya. Raihan juga dikenali di kalangan bukan Islam juga sebab aku teringat sewaktu di Sarawak, semasa program dengan sekolah-sekolah lain, ada seorang pelajar Kristian yang recognize lagu Raihan semasa dimainkan. Aku tak ingat lagu apa. Begitulah popularnya Raihan waktu itu.  

No comments:

Post a Comment