Thursday, March 30, 2017

Membaca di Felda

 Minggu ini tak banyak yang aku nak tulis sebab sedang dalam transisi hidup baru. Ianya antara dua majlis kenduri, satu sebelah perempuan di Felda dan satu lagi sebelah lelaki berdekatan Bandar Baru Bangi. Bila duduk di Felda, aku dapat habiskan pembacaan buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck tulisan Hamka. Aku nak baca buku ini pun selepas menonton filem adaptasi daripada novel ini. Aku nak tahu sejauh mana perbezaan antara novel dan filem tersebut. Setakat yang aku baca, memang filem banyak ikut persamaan dengan novel. Aku sangka filem yang romanticize, tetapi rupanya memang dalan novel juga hampir 2/3 buku adalah mengenai cinta Zainuddin yang tidak kesampaian. Walaupun bagi ramai lelaki, mereka lebih bersimpati dengan Zainuddin, namun bagi aku, watak Hayati yang lebih tragik. Ada sebab Hamka menulis buku ini. Ianya bukan sekadar cerita percintaan, namun kritikan terhadap budaya orang Minang semasa Hamka masih hidup, baik yang tradisional ataupun yang sudah mahu memodenkan diri. Rupanya di dalam novel, terlalu banyak surat-surat Zainuddin kepada Hayati, sehingga aku pun berasa annoying. Memang betullah membaca novel lebih berkesan dan memahami maksud penulis novel, berbanding adaptasi filem, walaupun bukan semua. Apa-apa pun, aku juga hendak menggunakan buku ini sebagai bahan dalam bengkel membaca unuk budak-budak sekolah di Hulu Langat nanti. Tetapi kertas kerja belum siap. Mungkin selepas hiruk pikuk majlis nanti.

No comments:

Post a Comment