Friday, January 1, 2016

10 Filem Terbaik Yang Saya Tonton Tahun 2015

Tahun 2015 melabuhkan tirainya. Musim anugerah filem semakin menghampiri. Oleh itu penulis memikirkan apakah filem yang penulis tonton sepanjang tahun 2015 yang terbaik? Senarai ini hanya terhad kepada apa yang penulis tonton di pawagam, dan kebanyakannya adalah filem Hollywood. Tidak tahulah kenapa penulis kurang menonton filem Malaysia. Bukanlah sebab prejudis dengan filem tempatan. Penulis juga memilih apa yang penulis fikirkan terbaik, walaupun begitu penulis sedar ada lebih banyak filem yang lebih baik yang penulis tidak berkesempatan untuk menontonnya sepanjang tahun ini. Ada juga filem yang penulis suka tetapi pengkritik filem professional tidak suka. Sekali lagi itu bergantung kepada "taste" masing-masing.

10. The Good Dinosaur (Peter Sohn)
Ini satu contoh filem yang ramai berbeza pendapat. Ramai yang memuji tentang kecantikan CGI-nya. Namun ramai pula yang mengkritik tentang karakternya yang aneh dan plot filemnya yang biasa. Ada yang sampai mengatakan bahawa inilah pengakhiran Pixar. Namun bagi penulis, filem ini tetap menarik untuk ditonton terutamanya pengembaraan watak utama dinosaur hijau dan kanak-kanak purba mencari semula jalan pulang. 

9. Star Wars : The Force Awakens (J.J. Abrams)
Filem ini telah mengumpul 1.3 Billion USD untuk kutipan tiket. Ianya adalah filem yang mengutip jumlah jualan tiket tertinggi untuk tahun 2015 dan antara yang tertinggi dalam sejarah filem. Namun bagi penulis ianya terdapat beberapa kekurangan yang ketara terutamanya kerana hanya mengitar semula plot daripada filemnya yang pertama, Episode 4 : A New Hope. Namun begitu ianya bagus dalam memperkenalkan watak dan konflik yang baru. Ini mungkin kerana tekanan kepada penerbit filem yang mahu memuaskan hati peminat lama tetapi dalam masa yang menarik peminat yang baru. Filem ini dilihat sebagai persiapan untuk sekuelnya, yang diharapkan lebih bagus. Penulis sendiri bimbang kalau Star Wars yang baru ini hanya mengulang nostalgia, mungkin sukar untuk mereka menarik minat orang ramai semula.

8. Chappie (Neil Blomkamp)
Dalam ulasan filem Chappie dalam blog ini awal tahun, penulis menyebut filem ini menarik namun terpaksa bersaing dengan Avengers 2 : Age of Ultron dan Star Wars : The Force Awakens sebagai filem sains fiksyen yang diingati dalam tahun 2015. Namun tidak disangka bagi penulis, Chappie yang lebih menarik daripada kedua-dua filem tersebut. Filem Avengers langsung tiada dalam senarai kerana perkembangan cerita tidak konsisten dan Star Wars pun berada di bawah Chappie. Bagi penulis, Chappie lebih bertepatan dengan semangat sains fiksyen dan pengarahnya Neil Blomkamp sepatutnya diberi lebih penghargaan kerana keberaniannya bereksperimen.

7. Jurassic World (Colin Trevorrow)
Filem ini juga adalah sebuah filem nostalgia, sama seperti Star Wars : The Force Awakens. Namun Jurassic World melakukan perkara baru iaitu menunjukkan kepada kita apa yang berlaku apabila Taman tersebut betul-betul dibuka. Ini berbeza dengan Jurassic Park yang hanya melibatkan beberapa orang kerana sedang dalam percubaan. Kaedah mereka menunjukkan nostalgia lebih bagus dan organik, bertepatan dengan cerita. Kita juga dapat melihat bagaimanakah semua pertunjukan dinosaur berlaku, terutamanya dinosaur buaya. Dan filem ini juga menunjukkan pertarungan antara 2 dinosaur yang sangat epik. Oleh itu ianya patut diberi pujian.

6. Kingsman : The Secret Service (Matthew Vaughn)
Juga filem nostalgia dan juga semacam parodi kepada filem James Bond. Ironinya, penulis sendiri tidak memasukkan filem James Bond yang ditayangkan pada tahun 2015 iaitu Spectre. Ini kerana bagi penulis mereka tidak menggunakan watak penjahat dalam filem itu dengan bagus, Malah organisasi Spectre itu juga tidaklah terlalu menakutkan. Berbeza dengan Kingsman, ianya adalah semacam filem "origin" kepada watak penyiasat seperti James Bond, sewaktu mereka masih muda remaja. Filem ini juga mempunyai plot jahat yang bersifat global dan sangat melampau, namun bertepatan dengan tema filem. Dan seperti biasa, Samuel L. Jackson memang pandai dalam melakonkan watak penjahat, lebih baik daripada mana-mana penjahat dalam filem James Bond sebenar.

5. Bridge of Spies (Steven Spielberg)
Seperti perang dingin, tiada peperangan yang ditunjukkan dalam filem ini. Malah aspek-aspek penyiasatan juga tidak ada. Filem ini lebih berfokuskan tentang perundingan. Dan menunjukkan bahawa dalam waktu konflik sekalipun namun sekiranya menghantar perunding yang tepat, perang dapat dielakkan. Seperti ulasan penulis dalam blog, dalam dunia yang semakin kacau dalam pelbagai keganasan dan ambang perang, Steven Spielberg mahu menunjukkan perundingan dalam keadaan aman masih lagi cara terbaik.

4. The Martian (Ridley Scott)
Filem ini adalah yang terbaik dalam genre sains fiksyen untuk beberapa tahun ini. Ianya banyak menunjukkan elemen saintifik yang mungkin masih belum dicapai, tetapi berkemungkinan terjadi dalam beberapa dekad akan datang, mungkin semasa penulis masih hidup. Ianya sangat optimistik dan juga selari dengan penemuan tanda-tanda wujudnya air di Planet Marikh. Filem yang akan mempengaruhi ramai kanak-kanak menjadi angkasawan.


3. Ip Man 3 (Wilson Yip)
Sekuel terbaru dalam siri filem Ip Man, dan juga berkemungkinan filem terakhir Donnie Yen dalam genre kungfu kerana beliau sudah berumur 51 tahun. Namun sekiranya anda sudah menonton filem ini, pastinya anda tidak perasan yang Ip Man sudah tua. Babak-babak perlawan sangat bagus dan mencemaskan. Motivasi karakter pun berkesan terutamanya dalam latar masa Hong Kong di bawah pentadbiran British dan semangat nasionalisme Cina. Ketiga-tiga filem Ip Man sebenarnya wajib ditonton dan menjadi kajian tentang sentimen orang Cina dalam menghadapi kolonialisme, dan kepentingan kungfu dalam mempertahankan identiti mereka.


2. The Walk (Robert Zemeckis)
Penulis menonton filem ini di panggung 3D. Ternyata tidak mengecewakan. Mungkin salah satu filem terbaik yang memanfaatkan teknologi 3D. Walaupun babak yang paling ditunggu adalah sewaktu watak utama akhirnya berjaya melintasi bangunan berkembar WTC di New York, namun jalan penceritaannya masih menarik terutamanya perkembangan karakter dalam menjelaskan mengapa beliau mahu melintasi bangunan tersebut hanya dengan menggunakan wayar besi. Yang lebih impresif, filem ini diinspirasi daripada kisah benar. Dan filem ini juga menghormati latar belakang WTC yang musnah semasa peristiwa 11 September.


1. Inside Out (Pete Docter, Ronnie del Carmen)
Diiktiraf antara filem Pixar terbaik. Filem ini mampu difahami dan dirasai oleh penonton pelbagai generasi. Ianya mengenai apa yang berlaku dalam kepala seorang remaja perempuan yang mengalami konflik apabila keluarganya berpindah dan tidak mampu menyesuaikan diri di tempat baru. Emosi yang digambarkan adalah Joy (Gembira), Sadness (Sedih), Anger (Marah), Disgust (Jijik) dan Fear (Takut). Filem ini juga berjaya memudahkan gambaran apakah sebenarnya yang berlaku dalam otak kita terutamanya bagaimana memori kita disimpan atau dilupakan. Selain itu, filem ini juga mampu menunjukkan bahawa emosi sedih bukanlah sesuatu yang buruk dan semakin kita dewasa, emosi kita semakin berkembang dan kompleks. Filem ini sangat bagus untuk ditonton oleh seluruh keluarga.

No comments:

Post a Comment