Wednesday, January 20, 2016

Ulasan Filem Bajirao Mastani : Epik Cinta Dalam Waktu Konflik


Dalam akhir tahun 2015, sebuah filem Bollywood yang bertajuk Bajirao Mastani ditayangkan di pawagam Malaysia. Filem ini bertemakan cinta dan berlatar belakangkan India semasa abad ke – 18. Watak utama dalam filem ini adalah Bajirao, seorang Perdana Menteri dalam Empayar Maratha, isterinya Kashibai dan isteri kedua yang juga orang Islam, Mastani. Filem ini bermula dengan perlantikan Bajirao sebagai Perdana Menteri dan berjanji akan menawan Delhi daripada kerajaan Mughal. Kemudian mereka memperluaskan kuasa Maratha dengan menawan kawasan-kawasan berhampiran sehinggalah mereka diminta bantuan daripada Bundelkhand yang sedang dikepung oleh puteri Raja sendiri Mastani. Mula-mula Bajirao tidak mahu kerana mengganggu kempen perangnya, namun setelah melihat kecekalan Mastani, Bajirao akhirnya bersetuju untuk membebaskan Bundelkhand. Setelah berjaya, kota tersebut membuat perayaan besar-besaran untuk Bajirao dan Bajirao juga telah jatuh hati dengan Mastani. Bajirao menghadiahkan Mastani sebuah pedang kecil, dan bagi budaya Bundelkhand, ianya dianggap sebagai satu perminangan untuk berkahwin. Mastani menerimanya tetapi malangnya Bajirao sudah pun berkahwin dan lebih merumitkan Bajirao adalah Hindu manakala Mastani adalah orang Islam.

Inilah dia permulaan konflik filem ini apabila Mastani tiba ke ibu kota Maratha untuk bersama Bajirao, tetapi tidak diterima oleh ibu Bajirao kerana mengganggap tiada poligami dalam budaya dan agama mereka. Malah sami Hindu pun berasa marah dengan Bajirao kerana melakukan dosa apabila berkahwin tanpa ritual Hindu dan isteri keduanya pula adalah orang Islam. Bajirao juga dipinggirkan oleh keluarga dan rakan kerana percintaannya dengan Mastani. Isterinya yang pertama, Kashibai juga sangat sedih dengan tindakan suaminya itu. Kerana terlampau risaukan Mastani, Bajirao yang bersungguh mahu menawan Delhi juga menangguhkan hasratnya kerana takutkan akan ada cubaan membunuh Mastani. Filem berakhir dengan Bajirao dan Mastani meninggal dunia dan meninggalkan seorang anak.

Menonton filem ini pada mulanya merasakan akan menonton filem epik perang terutamanya antara Empayar Maratha dan Mughal. Namun apabila plot filem di ibu kota Maratha, ianya menjadi filem cinta dan konflik keluarga. Jadi sekiranya anda mahukan filem perang, filem ini mungkin bukan pilihan. Namun begitu, filem ini bersungguh-sungguh dalam memaparkan perwatakan dan persekitaran pada abad ke – 18. Tidak pasti adakah mereka membina set baru atau menggunakan binaan sebenar seperti yang dilihat semasa di Bundelkhand dan kediaman Bajirao di Pune. Babak perangnya walaupun sebentar sahaja tetapi tidaklah mengecewakan. Babak tersebut sangat penting kerana di situlah Bajirao terhutang budi kepada Mastani apabila menyelamatkannya daripada Mastani.

Penonton juga perlulah diingatkan filem ini bukanlah betul-betul mengikutkan fakta sejarah yang sebenar. Seawal filem ini lagi sudah ada pengumuman bahawa ada beberapa plot yang ditambah dan mereka juga tidak berhasrat untuk mengguris hati mana-mana pihak. Walaupun filem ini hanyalah untuk 18 tahun ke atas, namun masih terdapat beberapa babak yang dipotong. Penulis merasakan bahawa babak yang dipotong adalah mengenai permusuhan antara Islam dan Hindu. Penulis berasa kecewa mengapa babak-babak tersebut dipotong kerana penulis memikirkan bahawa filem ini hanya akan ditonton oleh orang dewasa yang faham situasi sejarah pada waktu itu. Pemotongan semacam itu dirasakan mengganggu filem epik sejarah seperti ini. Kalau begitu, sukar rakyat Malaysia belajar sesuatu yang penting daripada sejarah, samada yang baik ataupun buruk. Perlulah diingat bahawa sehingga sekarang, masih berlaku permusuhan antara penganut Hindu dan Islam di beberapa tempat di India. Dengan memahami konteks sejarah, kita dapat menghargai mengapa kisah percintaan antara Bajirao dan Mastani ini sangat penting dalam naratif sejarah India.

Oleh kerana itu, penulis mungkin memahami mengapa filem ini memfokuskan kisah cinta antara dua watak utama tersebut. Ini kerana walaupun sejarah India dipenuhi dengan perang antara kota, tamadun dan agama, namun watak-watak dalam sejarah bukan semua begitu. Kisah ini sebenarnya diinspirasi daripada tulisan Mastani sendiri. Oleh itu, tidak semua kisah-kisah sejarah yang ditulis oleh orang istana dapat menggambarkan keseluruhan masyarakat pada waktu itu. Kita sendiri sebagai watak dalam kehidupan masa kini juga sangat penting menulis kisah hidup kita sendiri dan pemerhatian kita terhadap masyarakat sekitar dan suasana negara. Pada masa hadapan, pengkaji sejarah bukan sekadar akan melihat rekod rasmi kerajaan, namun akan membaca bagaimana perasaan dan interaksi antara watak-watak dalam sejarah.

No comments:

Post a Comment