Wednesday, December 2, 2015

Ulasan Filem Star Wars Episode 1 : The Phantom Menace


Sebagai persediaan sebelum Star Wars Episod 7 ditayangkan, penulis mengambil insiatif menonton semula semua 6 filem Star Wars yang ditayangkan sebelum ini, Penulis bermula dengan Episod 1 : The Phantom Menace. Filem ini ditayangkan pada tahun 1999, 16 tahun selepas Episode 6 : The Return of Jedi ditayangkan. Oleh kerana sudah lama peminat tidak mendapat filem baru, maka filem ini sangat ditunggu-tunggu oleh peminat. Malangnya ia dikritik hebat oleh peminat dan pengkritik, walaupun masih lagi mendapat kutipan tiket yang tinggi. Ianya dianggap sebagai filem Star Wars paling buruk dalam siri filemnya.

Penulis berusia 11 tahun semasa filem ini ditayangkan. Memang tidak dinafikan penulis suka filem ini, walaupun mungkin kurang memahaminya. Salah satu kritikan terhebat terhadap filem ini adalah penggunaan berlebihan kesan khas skrin hijau. Malah ini menyebabkan salah sorang pelakon filem ini, Liam Neeson merasa tertekan berlakon dalam filem ini kerana beliau langsung tak boleh membayangkan apa yang berlaku dan langsung tiada karakter lain dihadapannya kecuali manusia. Ini menyebabkan dia tidak boleh berlakon dengan baik. Ini berbeza dengan filem Star Wars yang menggunakan kesan praktikal. 

Bagi penulis, tiada masalah penggunaan kesan khas, malah filem Star Wars ini yang mengilhamkan banyak filem lain yang menggunakan kesan khas. Namun sekiranya kesan khas tersebut menyebabkan pelakon tidak fokus, maka tidak sepatutnya perkara itu berlaku. Mungkin cara penulis menonton filem sudah berbeza, dan mula memahami mengapa peminat lama Star Wars membenci filem ini. Ini kerana semasa kecil, penulis ada menonton filem-filem Star Wars yang lama. Tetapi oleh kerana pada masa itu terdapat filem yang lebih hebat dari sudut kesan khasnya seperti The Matrix dan Lord of the Rings menyebabkan penulis merasakan filem yang dulu tidak relevan.

Daripada sudut perkembangan plot dan karakter, hanya watak Obi Wan sahaja yang akhirnya berubah, daripada skeptik dengan Anakin Skywalker, malah cemburukannya kerana menyebabkan gurunya Qui Gon, berhenti mengajarnya untuk memfokuskan pengajaran kepada Anakin, kepada bertekad untuk menjadikan Anakin seorang pahlawan Jedi untuk menghormati gurunya yang mati di tangan Darth Maul.

Babak yang paling disukai peminat adalah babak pertarungan antara Dath Maul dengan Qui Gon dan Obi Wan. Sekiranya anda ada menonton video Youtube di saluran Belated Media, youtuber tersebut membuat ulasan dan cadangan bagaimana membaiki Episod 1 ini. Antara yang penting adalah memberi fokus kepada hubungan guru - murid iaitu Qui Gon dan Obi Wan. Namun oleh kerana George Lucas sibuk hendak memperkenalkan watak Anakin, dan menghabiskan masa dengan perlumbaan pod, menyebabkan perkembangan karakter kurang berlaku.

Ada yang menganggap tidak signifikan dalam siri filem Star Wars, dan ramai yang mencadangkan supaya ditinggalkan sahaja. Momen lain yang penting pun hanyalah kita tahu bagaimana Senator Palpatine (kemudian menjadi Emperor) naik ke pangkat Chancellor. Selain itu, filem ini juga dikritik kerana terlampau banyak mesyuarat Jedi Council dan Senate Republic, dan sebab peperangan adalah kerana perjanjian perdagangan. Walaupun ianya memang berlaku dalam dunia sebenar, tetapi peminat Star Wars menonton filem ini bukan kerana politik, tetapi kerana fantasi dan jalan cerita mudah kebaikan lawan kejatahan.

No comments:

Post a Comment