Tuesday, December 15, 2015

Ulasan Filem Star Wars Episode 4 : A New Hope


Penulis menonton kembali filem ini bersama-sama Abe dengan tujuan untuk membuat video live reaction saluran Youtube penulis. Selain itu terus membuat video ulasan mengenai filem tersebut. Sepatutnya sebelum filem yang ketujuh ditayangkan, kami sudah selesai menonton kesemua 6 filem, tetapi nampaknya tidak sempat. 

Mahupun begitu, penulis sendiri sudah menonton filem ini 2 atau 3 kali manakala Abe pula hanya pernah sekali sahaja menonton filem ini, iaitu pada waktu kecil. Walaupun filem ini memang tidak dinafikan sangat popular namun tidak semestinya semua orang sudah menontonnya terutamanya generasi baru atau Gen Y. Mereka mungkin kenal Darth Vader, Lightsaber dan muzik tema Star Wars, namun berapa ramai yang betul-betul meneliti filem ini? Mengapa filem ini berjaya menarik begitu ramai peminat muda (pada zaman 70an) dan kekal menjadi obsesi mereka sehingga hari ini?

Seperti penulis sebut dalam ulasan Episod 1, filem Star Wars Episod 4,5 dan 6 mungkin tidaklah terlalu menarik pada pandangan penulis semasa menontonnya sewaktu kecil. Semasa penulis membesar pada tahun 1990an, terdapat banyak filem yang sudah terkehadapan teknologi perfilemannya seperti Jurassic Park, Terminator 2 dan The Matrix. Pastilah filem Star Wars yang lama nampak seperti "old timer" dan tak relevan. Malah generasi kami lebih tertarik dengan CGI dalam filem Star Wars yang baru, baik dalam sudut persekitaran, peperangan kapal angkasa serta perlawanan lightsaber yang jauh lebih rancak. Ditambah lagi pada awal tahun 2000an, muncul filem seperti The Lord of the Rings, Harry Potter, X-Men dan Spiderman yang lebih banyak menarik kanak-kanak dan remaja untuk meminatinya, berbanding Star Wars yang dianggap francais yang sudah letih.

Namun setelah meningkat dewasa dan matang dalam menonton filem, penulis lebih menghayati filem Star Wars Epidode 4 ini. Ternyata perkembangan karakter dalam filem ini lebih baik, termasuk interaksi antara karakter yang membuatkan setiap karakter lebih menarik. Perkara ini mungkin boleh kita bagi kredit kepada penulis skrip yang menulis dialog yang baik. Kemudian tentulah pujian juga diberikan kepada George Lucas yang berjaya mencipta dunia fantasi yang tidak pernah dilihat sebelum, Populariti Star Wars bukan sahaja membuatkan Hollywood mula melihat filem sains fiksyen dan fantasi mampu mengumpul duit yang banyak, namun pengkritik filem juga mula melihat teknologi komputer dalam filem juga mampu membantu membuat filem yang mempengaruhi masyarakat, bukan sekadar bergantung kepada lakonan dan skrip semata-mata,

Penulis mungkin tidak akan mengulas dari sudut plot kerana kemungkinan besar semua pembaca sudah pun menontonnya (mungkin berkali-kali). Tetapi walaupun begitu penulis masih lagi belum menonton filem Akira Kurosawa bertajuk The Hidden Fortress, yang dikatakan menjadi inspirasi filem Star Wars. Penulis fikir mungkin sekiranya kita mahu bincang lebih tentang filem Star Wars ini, perlulah kita membincangkan tentang pengaruh-pengaruh lain yang membentuk filem ini, selain pengaruh filem ini juga kepada industri perfileman seperti penjualan mainan serta kaedah pemasaran. Dengan memahami perkara ini dapatlah kita buat kesimpulan bahawa jangan pandang rendah terhadap kuasa filem, dan perlunya diambil serius kesannya terhadap masyarakat terutamanya kanak-kanak. Begitu ramai kanak-kanak yang menonton filem Star Wars yang pertama ini dan akhirnya terinspirasi menjadi pembikin dan pengarah filem. Filem yang baik melahirkan pembikin filem yang baik, manakala filem yang teruk juga melahirkan pembikin filem yang teruk. 

No comments:

Post a Comment