Friday, November 27, 2015

Ulasan Filem The Bridge of Spies : Peguam Juga Hero


Perang Dingn adalah sebuah perang saraf antara Amerika Syarikat dan Soviet Union. Ianya sangat ditakuti oleh masyarakat dunia terutamanya pada tahun 1960an dan 1970an kerana kedua-duanya mempunyai kuasa nuklear. Sekiranya mereka terlibat dalam perang, kesannya akan merasai seluruh dunia. Walaupun kuasa besar ini tidak berperang secara terus, tetapi mereka terlibat dalam perang proksi, dengan membekalkan senjata, wang dan perisiskan kepada negara atau pihak yang terlibat. Semuanya demi memastikan sokongan negara-negara yang berdekatan atau mempunyai kepentingan. Contohnya apabila Soviet Union menakluk Afghanistan, Amerika Syarikat memberi bantuan senjata kepada Taliban. Dalam Perang Korea pula, Soviet Union dan China membantu Korea Utara, dan Amerika Syarikat pula membantu Korea Selatan.

Kejatuhan Blok Komunis pada tahun 1991 menyebabkan sesetengah ahli akademik dan ahli politik mengisytiharkan "a new world order" di mana Amerika Syarikat menjadi satu-satunya polis dunia. 20 tahun kemudian, pengaruh ekonomi US semakin berkurang dengan "bangkitnya naga" China. China mula menguasai kuasa ekonomi dan perdagangan dunia. China juga mahukan pengaruh yang lebih di rantau Asia Timur, Asia Tenggara dan Afrika serta melakukan pelbagai pelabaruan dan bantuan untuk memastikan negara-negara di rantau ini mesra China. Ini menyebabkan US yang sering sibuk dengan negara-negara Arab mula mengalihkan perhatian mereka ke Asia Tenggra, yang dianggap sebagai rantau penting abad ini dan menjadi medan persaingan kuasa-kuasa besar.

Mungkin dengan latar belakang inilah Steven Spielberg membikin filem The Bridge of Spies. Filem ini berkisar pada tahun 1960an, di mana watak Tom Hanks, menjadi peguam kepada perisik Soviet di Amerika dan mahu menukarkannya dengan seorang juruterbang Amerika Syarikat yang ditahan di Soviet, juga kerana melakukan operasi perisikan. Urusan pertukaran tersebut dilakukan di sempada Berlin yang memisahkan Jerman Timur dan kawasan Berlin yang dikuasai NATO. Filem ini boleh dikategorikan dalam genre spy-thriller, tetapi tiada sangat babak aksi yang mungkin kita anggap akan ada dalam filem mengenai perisikan. Oleh kerana hero filem ini adalah peguam, tindakan beliau juga seperti peguam lain dengan menggunakan hujah dan dokumen yang betul dalam melaksanakan misi.

Mungkin babak penting dalam filem ini adalah hubungan dan dialog antara Tom Hanks dan anak guamnya. Semasa dibicarakan di mahkamah Amerika, hakim mahu menjatuhkan hukuman mati, namun Tom Hanks berhujah bahawa tindakan tersebut bercanggah dengan hak asasi manusia yang diperjuangkan oleh US. Tom Hanks mencadangkan supaya perisik tersebut dipenjaraa sahaja, kerana kemungkinan perisik tersebut akan berguna kepada Amerika. Dan ternyata jangkaan beliau betul apabila sebuah pesawat perisikan US ditembak jatuh. Tom Hanks juga dilihat menghormati perisik Soviet tersebut kerana semasa dalam tahanan, langsung beliau tidak mendedahkan sebarang maklumat mengenai Soviet, ini kerana beliau mempunyai maruah dan tidak akan mendedahkan rahsia yang boleh membahayakan negara, Kerana inilah Tom Hanks berasa bertanggungjawab untuk menghantar beliau pulang ke kampung halamannya, di samping boleh menyelamatkan juruterbang US. Tindakan Tom Hanks ini menyebabkan beliau dibenci oleh masyarakat umum yang menganggap perisik tersebut patut dihukum mati. Tetapi apabila beliau berjaya menyelamatkan juruterbang tersebut, beliau kembali dihormati oleh orang ramai. Walaupun dalam filem ini, watak Tom Hanks dilihat sebagai orang biasa yang tidak tahu selok belok perisikan, namun dalam dunia sebenar, James Donovan (watak Tom Hanks) pernah berkhidmat dalam Office of the Strategic Services (organisasi yang kemudian menjadi CIA) semasa Perang Dunia Ke-2. Oleh itu Donovan sebenarnya mempunyai pengalaman dalam perisikan dan hal ehwal ketenteraan.

Dalam suasana sekarang di mana orang Amerika dan Eropah takut Russia kembali cuba menguasai Eropah dan Asia Tengah, terutamanya di bawah pimpinan Putin, menyebabkan banyak filem Hollywood cuba memaparkan orang Russia dalam karakter yang baik dan rasional. Oleh itu, formula orang jahat Hollywood yang biasanya memaparkan orang Russia sebagai orang jahat, mungkin tidak relevan lagi. Ini kerana Hollywood juga sudah kurang memaparkan orang Arab dan China sebagai orang jahat. Malah kebanyakan orang jahat dalam filem Hollywood sekarang adalah orang kaya dan berkuasa yang korup manakala orang baik pula adalah orang kebanyakan yang cuba menjatuhkan kuasa korup tersebut.

Boleh jadi sentimen Spielberg sekarang, yang melihat bahawa dalam kemuncak permusuhan pun akan muncul orang yang rasional yang cuba menyelesaikan dengan cara damai. Dunia kini masuk ke dalam era perang dingin baru. Sempadan yang dibuat pada awal abad ke-20 semakin runtuh, nasionalisme meningkat dalam sesetengah negara di Eropah, tetapi hanya mementingkan majoriti dan meminggirkan minoriti dan imigran. Mungkin dunia memerlukan pemimpin yang bijak, seperti peguam Donovan, yang menggunakan hujah untuk menangani konflik antarabangsa, bukan sekadar berjuang dengan senjata untuk kepentingan negara sendiri sahaja.

No comments:

Post a Comment