Monday, November 23, 2015

Ulasan Filem The Martian : Iklan NASA untuk Angkasawan Masa Depan



Filem The Martian arahan Ridley Scott pasti akan dibandingkan dengan filem Gravity (2013) dan Interstellar (2014). Penulis berasa gembira kerana kebangkitan filem sains fiksyen angkasa lepas dalam beberapa tahun ini. Bagi penulis, filem The Martian memang sangat menyeronokkan. Oleh kerana NASA sendiri memberi bantuan dan nasihat teknikal dalam filem ini, pastilah ianya mempunyai logik bagaimana pengembaraan angkasa lepas berlaku. Walaupun kemungkinan teknologi yang ditunjukkan belum lagi wujud, saya yakin mereka sudah membuat penyelidikan dan sekiranya mempunyai masa, wang dan tenaga yang cukup, pasti teknologi tersebut dapat dicipta. Inilah penulis fikir satu kekuatan besar filem ini yang membezakannya daripada filem Gravity dan Interstellar. Dalam Gravity ianya lebih kepada survival angkasawan dalam menghadapi bencana, Interstellar pula cuba menjawab persoalan sekiranya Bumi sudah tidak boleh didiami oleh manusia, ke mana nasib manusia selepas ini? Adakah wujud planet lain yang serupa Bumi? Atau adakah cara lain manusia boleh hidup di angkasa lepas?

Penulis cukup yakin akan ramai kanak-kanak yang menonton filem The Martian akan berminat untuk masuk dalam program angkasawan atau jurutera roket di NASA. Malah itulah yang berlaku kepada watak Matt Damon di akhir filem ini, di mana beliau menjadi tenaga pengajar di NASA hasil pengalaman beliau di Planet Marikh selama lebih kurang 2 tahun. Inilah dia kuasa filem menjadi inspirasi kepada anak muda untuk menyambung karier mereka. Kadang-kadang kita tidak perlu pun segala ujian personaliti atau sesi bersama kaunselor, yang penting filem apakah yang kita tonton sewaktu kita membesar. Penulis sendiri memang terpengaruh dengan pelbagai jenis filem. Ada yang hanya melalaikan, tetapi banyak juga memberi saya semangat dan inspirasi. 

Menyentuh hal ini, memang satu perkara yang menyedihkan dalam tayangan pawagam di Malaysia adalah kualiti filem yang ditayangkan. Penulis fikir itulah sebabnya kenapa menonton wayang masih lagi dianggap membuang masa dan "lagha." Ini kerana filem yang ditayangkan banyak yang tidak berkualiti, dan didominasi filem Hollywood. Mana filem-filem dari Perancis, British dan Jerman? Bagaimana pula dengan filem dari negara jiran kita sendiri seperti Indonesia, Thailand dan Filipina yang dianggap sebagai kebangkitan generasi filem yang baru. Masalah sebenar adalah pengedar filem di Malaysia tidak yakin yang filem sebegini tidak laku di Malaysia. Yang mereka nak hanyalah filem yang Hollywood yang dianggap sudah pasti meraih keuntungan. Walhal tidak semua filem Hollywood yang akhirnya untung, malah ada sesetengah filem yang datang dari Hollywood rugi di tempat mereka sendiri.

Balik ke filem The Martian, walaupun filem ini agak panjang, hampir 2 jam lebih namun oleh kerana disusun dengan menarik, penonton tidak merasa bosan. Lakonan dalam filem pun tidaklah terlampau terlebih-lebih dan penonton boleh merasai perasaan karakter kerana ianya dilakonkan seperti manusia biasa. Tetapi mungkin watak Matt Damon agak tidak realistik kerana sekiranya seseorang terperangkap dalam sebuah planet selama beberapa tahun, pastilah ianya akan menjadi gila, walaupun orang yang terperangkap itu saintis genius. Dalam aspek yang lain pula, kita dapat melihat bahawa proses pelancaran roket ke angkasa lepas memang sangat rumit dan memerlukan kerjasama beberapa jabatan. Antara kumpulan yang menyerlah adalah jurutera yang bertungkus lumus cuba berkomunikasi dengan Matt Damon di Planet Marikh serta merangka cara bagaimana Matt Damon boleh melancarkan roket yang sudah ada di Planet Marikh dan berjumpa dengan kapal angkasa yang berpatah balik untuk mengambilnya di situ.

Filem ini patut ditonton bersama-sama keluarga. Diharapkan akan ada anak Malaysia yang bercita-cita untuk mencipta roket sendiri dan membina kapa angkasa untuk manusia hidup di planet-planet. Hanya dengan impian sebeginilah kita dapat melupakan perkara remeh temeh yang memecahbelahkan rakyat Malaysia sendiri. Jangan pandang rendah dengan sains fiksyen, kerana generasi yang terpengaruh dengan filem seperti Star Wars dan Star Trek inilah yang akhirnya mencipta teknologi baharu yang meningkatkan lagi kualiti hidup manusia.

2 comments: