Saturday, July 16, 2016

Ulasan Filem Star Wars Episode 3 : Revenge of the Sith


Filem Star Wars yang ketiga ini adalah filem Star Wars yang pertama yang saya tonton di wayang. Saya teringat semasa saya Tingkatan 5, tahun 2005 semasa bersekolah di SMKA Tun Ahmad Zaidi di Kuching. Saya dan kawan saya, Sabri Hussin dan Hazwan Mahli keluar bandar (kerana waktu itu saya di asrama) dan pergi menonton wayang di pusat bandar Kuching. Masa itu tak banyak wayang di Kuching. Saya teringat semasa pertama kali imej di gambar keluar, filem menunjukkan bintang-bintang di angkasa, kemudian berpusing dan menunjukkan kapal angkasa besar di atas Planet Coruscant, pusat pentadbiran Galactic Republic. Kemudian kamera berpusing lagi dan menunjukkan bahawa pertempuran antara pesawat pejuang dan kapal angkasa sedang berlangsung dengan sengit. Kamera mengikut dua pesawat yang dinaiki oleh Anakin Skywalker serta Obi-Wan Kenobi. Kedua-dua pesawat ini berpusing mengelak daripada ditembak oleh pesawat musuh, dan akhirnya berjaya masuk ke dalam kapal angkasa induk musuh. Tujuan mereka masuk ke dalam kapal tersebut adalah untuk menyelamatkan Canselor Palpatine yang sedang ditawan oleh Jeneral Grievous, robot separuh manusia yang mengumpul lightsaber Jedi. Babak awal filem ini sangat mengujakan, dan terus ke perang bintang tanpa perlu menunggu akhir filem. Babak ini juga adalah sambungan terus daripada siri animasi 2D Clone Wars yang banyak menunjukka kehebatan Jedi memimpin tentera Stormtrooper mengalahkan Tentera Separatist.

Peminat Star Wars secara konsensus sekarang telah mengkritik sehebat-hebatnya Prequels Star Wars. Namun bagi saya filem ketiga, Revenge of the Sith antara filem Star Wars yang terbaik. Malah saya rasa dua filem sebelum ini adalah "set-up" kepada filem ketiga ini. Dalam filem ini, konflik antara Anakin Skywalker dan Obi-Wan Kenobi memuncak. Malah kita juga faham mengapa Anakin menerima "the dark side" kerana beliau mahu menyelamatkan Padme Amidala. Namun mungkin babak Anakin membunuh kanak-kanak di Jedi Temple mungkin terlalu melampau dan berlaku secara tiba-tiba serta tidak kena dengan watak Anakin. Walaupun Anakin menunjukkan sisi gelapnya sejak filem kedua, di mana beliau membunuh puak Sands, namun kita tidak merasakan bahawa beliau akan membunuh orang biasa yang tidak memberi ancaman. Malah karakter Darth Vader dalam Star Wars Original juga jahat tetapi tidak dilihat sebagai kejam dan membunuh sesuka hati. Sebab itu sampai sekarang, masih ramai yang suka dan berpakaian kostum sebagai Darth Vader.

Babak kemuncak dalam filem ini serta keseluruhan Star Wars Saga adalah semasa Emperor Palpatine melawan Yoda di dalam Galactic Senate. Ianya adalah simbol Jedi menentang Sith. Walaupun tiada pemenang namun ternyata Emperor yang menguasai keadaan terutamanya setelah berjaya menipu Jedi bertahun lamanya serta tentera Stormtroopers yang diklon memang di bawah telunjuk Emperor. Pertarungan mereka yang berlaku di dalam Senate adalah simbolik menunjukkan pemerintahan selepas ini akan berlaku secara kuku besi serta segala pendapat tidak akan dihormati dan penentangan akan menghadapi kekuatan tentera.

Babak paling sedih adalah di mana pahlawan Jedi dibunuh oleh Stormtrooper daripada belakang dan tanpa mengetahui sebabnya. Pertarungan antara Anakan dan Obi-Wan pula adalah seperti adik-beradik. Walaupun mereka bertarung secara habis-habisan, namun mereka juga tidak sanggup membunuh sesama sendiri. Namun kerana keegoan Anakin, akhirnya beliau kalah dan dibakar oleh lava. Dari situlah sebabnya beliau memakai kostum hitam tersebut dan juga menjadi sokongan hidup kepada beliau. Saya merasakan perlu adan apresiasi yang betul kepada filem Episode 3 ini dan ditonton secara adil.

No comments:

Post a Comment