Thursday, March 12, 2015

Lagu Macam Sama (#2) Menunggu Karma (Nidji) vs Politik (Coldplay)

Post kali ini pula sekali terkait dengan Coldplay. Mungkin sebab penulis dengar banyak lagu Coldplay, termasuk yang kurang popular. Kali ini lagu dari artis Indonesia pula yang hampir sama. Cuba dengar dan buat perbandingan.


Menunggu Karma (2014) oleh Nidji

dan



Politik (2002) oleh Coldplay

Lagu Coldplay yang bunyinya hampir sama adalah Politik (ya, dengan K, bukan dengan C) daripada album mereka tahun 2002, A Rush of Blood to the Head. Manakala lagu Nidji, Menunggu Karma pula adalah OST dari filem Tenggelamnya kapal Van Der Wick. Lagu Politik bukanlah sangat lagu protes atau menyentuh tentang situasi politik waktu itu (walaupun kemarahan pada masa itu banyak tertumpu kepada penjajahan Amerika ke atas Afghanistan), tetapi lebih kepada menyuruh kita membuka mata dan cari dalam diri anda sendiri makna politik itu. Lagu Menunggu Karma juga tidaklah sampai karma itu kepada sang pembuat dosa, lebih kepada seorang lelaki yang menunggu cinta yang tidak hadir. (Lebih kurang novel dia, tetapi tak baca lagi, susah nak pastikan)

Bahagian dalam lagu yang hampir sama adalah sewaktu pengakhiran iaitu semasa bahagian instrumental piano. Dalam lagu Politik, temponya agak perlahan dibandingkan dengan Menunggu Karma. Lagu Menunggu Karma lebih rancak, tetapi penulis merasakan lagu ini tiba-tiba habis, seolah-olah ada sambungan selepas bahagian piano itu. Walaupun lagu Politik dianggap
 perlahan dibanding lagu lain di dalam album, tetapi ianya lagu pemula yang baik dalam album. Walaupun begitu, di dalam album tersebut, ada lagu lain yang lebih popular seperti Clocks, The Scientist dan In My Place (rasanya ada lagu Indonesia yang macam sama dengan lagu ini).

Jadi apa pendapat anda? Adakah telinga anda mendengar seperti penulis mendengar?

No comments:

Post a Comment