Sunday, March 8, 2015

Lagu Macam Sama (#1) Assalamualaikum (Faizal Tahir) vs Charlie Brown (Coldplay)

Untuk post kali ini agak berbeza sedikit kerana kita akan bercakap tentang muzik. Penulis suka mendengar muzik. Bukan sekadar fokus kepada lirik tetapi kepada lagu dan irama yang mengiringinya juga.

Penulis dengar pelbagai jenis genre muzik. Baik dari Malaysia/Indonesia atau dari UK/US. Hindustan pun boleh layan kalau iramanya menyentuh kalbu. Sebab tu kalau iramanya bagus, kita tak perlu faham pun bahasanya untuk menikmati muzik tersebut.

Untuk siri Lagu Macam Sama ini, penulis akan buat perbandingan antara 2 lagu yang macam sama. Kebiasannya penulis akan buat perbandingan antara lagu Malaysia/Indonesia dengan US/UK atau negara-negara lain. Bukanlah nak kata diorang meniru, tetapi mungkin ada beberapa bunyi
instrumen yang sama. Kadang-kadang boleh jadi sebab dipengaruhi kerana amat meminati artis tersebut. Boleh jadi juga memang mereka menggunakan beberapa elemen dalam lagu tersebut dan sudah pun dapat kebenaran dari artis asal.

Untuk siri pertama ini, penulis hendak membandingkan antara 2 lagu ini:-


Assalamualaikum (2014) oleh Faizal Tahir

dan


Charlie Brown (2011) oleh Coldplay

Lagu Assalamualaikum adalah single terbaru dari Faizal Tahir. Mungkin sebagai pemula untuk album baru beliau. Ianya berkenaan tentang rasa tidak puas hati dengan media yang memaparkan perkara buruk tentang agama Islam dan hendak menyampaikan kepada orang ramai bahawa Islam membawa keamanan dan lafaz Assalamualaikum itulah penyebarnya. Lagu yang baik dan sangat menceriakan. Muzik video dia pun macam lagu All These Things That Ive Done (UK Version) dari The Killers dimana banyak orang mengikut Faizal Tahir di jalanraya (walaupun ada yang memakai kostum Stormtroopers dan Spiderman, mungkin diorang masuk Islam kot).

Lagu yang macam sama dengan lagu Faizal Tahir ini adalah lagu Charlie Brown oleh Coldplay. Diambil dari album Mylo Xyloto. Keseluruhan album ini sebenarnya mengisahkan tentang kisah cinta Xylo dan Myloto (tak tahulah orang mana, Iceland kot). Jadi lagu ini adalah salah satu lagu mengenai kisah cinta mereka dan bagaimana mereka menjalani kehidupan di dunia post-apokaliptik yang diperintah oleh diktator bernama Major Minus (mungkin bekas guru matematik yang menang pilihanraya).

Bagaimana? Apa pendapat pembaca? Bergantung kepada telinga yang mendengar. Penulis merasakan bahagian salah satu instrumen gitar itu yang sama. Walaupun begitu ini bukan lagu Coldplay pertama yang artis Malaysia/Indonesia mempunyai lagu yang hampir sama. Nantikan post berikutnya.





No comments:

Post a Comment