Saturday, August 2, 2014

Subuh Planet Kera - Ulasan Filem Dawn of the Planet of the Apes


Filem pertama dari reboot francais Planet of the Apes tidak disangka sangat menyegarkan. Rise of the Planet of the Apes berjaya memeparkan filem Sci-Fi bermutu tinggi dengan persoalan antara tanggungjawab manusia ke atas haiwan dengan penentangan haiwan terhadap tirani manusia. Ditambah pula dengan lakonan hebat Andy Serkis sebagai Caesar, sang beruk yang berevolusi setelah ibunya disuntik virus.

Filem sekuel ini ternyata lebih berani. Daripada menyambung kisah antara Caesar dan bekas tuannya lakonan James Franco, filem ini terus forward ke hadapan dengan menceritakan tentang virus yang menyebabkan beruk berevolusi juga menyebabkan manusia juga terkena jangkitan dan ramai yang mati. Akhirnya hanya ada beberapa kelompok manusia sahaja yang terselamat kerana imunisasi. Manakala kelompok beruk yang bebas dari kurungan sewaktu filem pertama akhirnya berjaya membina penempatan berdekatan hutan San Francisco. Bukan itu sahaja, hasil evolusi mereka dapat berkomunikasi dan berfikir dalam bahasa manusia, walaupun kebanyakan masanya hanya bertutur dalam bahasa isyarat beruk. Malah mereka membuat peraturan dalam kehidupan komuniti mereka iaitu Beruk Tidak Membunuh Beruk.

Filem ini ternyata memuaskan nafsu penyokong evolusi darwin iaitu beruk juga boleh berevolusi. Walaupun mereka juga semacam mengakui bahawa akhirnya beruk itu juga tidak ada beza perangainya dengan manusia. Namun tema utama filem ini bukanlah sangat mengenai evolusi, namun mengenai perbezaan idealogi di antara yang idealistik dan pesimis. Dalam komuniti masing-masing, ada pihak yang berpendapat beruk dan manusia boleh bekerjasama dengan harmoni, dan ada pula yang mahu memastikan pihak lain hancur dan kawasan itu milik dia sahaja.


Penulis fikir francais Apes yang baru ini bakal menjadi salah satu trilogi terhebat. Di zaman di mana sekuel dan remake menjadi satu kebiasaan, ini kali pertama dalam masa yang lama penulis tak sabar menunggu sambungan filem ini. Apa sahaja boleh terjadi. Malah penulis sendiri sangka watak utama akan mati namun akhirnya diselamatkan. Yang penting filem ketiga bakal menjadi perang besar antara beruk dan manusia. Siapa yang akan mewarisi planet Bumi ini?

No comments:

Post a Comment