Sunday, November 2, 2014

MEMORI TURKI 2014 (2)

Hari Kedua (Ahad / 24 Mei 2014)

1) Sampai di Istanbul Sabiha Gokcen
Kami sampai di Istanbul pada waktu petang, sekitar pukul 6 waktu tempatan. Budin mengambil kami di Lapangan Terbang Sabiha Gokcen, lapangan terbang kedua di Istanbul selepas Lapangan Terbang Attarturk. Macam KLIA2. Selepas itu kami menaiki bas ke Kadikoy, sebuah hab bas berdekatan dengan Teluk Bosphorus, ianya mengambil masa selama 1 jam dari lapangan terbang. Dari situ, kami menaiki teksi hingga ke rumah pelajar Malaysia di Turki, berdekatan dengan Uskudar. Kami berehat di situ. Kami tidur awal kerana merasa letih selepas hampir sehari dalam perjalanan. Walaupun tempoh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Doha hanya 5 jam. Dan kami transit di Doha pun tak sampai 2 jam. Kemudian naik Qatar Airways sekali lagi ke Istanbul dan perjalanan mengambil masa 2 jam. Namun oleh kerana masa di Turki lebih lambat maka kami merasakan sudah sehari berjalan.

2) Sarapan Pagi di Mozaik Cafe, Uskudar
Keesokan harinya kami bangun sambil menghidu hawa dingin pagi di Istanbul. Kawasan rumah itu adalah di sekitar apartment. Kami terpaksa mengangkat beg yang berat sehingga ke tingkat empat. Di bawahnya pula ada rumah kedai yang masih belum dibuka kerana masih lagi awal pagi. Walaupun Subuh di Istanbul awal, sekitar 4.30 pagi namun waktu kerja biasanya bermula pada pukul 8 atau 9 pagi.

Gambar dari bilik atas apartment, sunyi hening tanpa manusia

Bersarapan di Mozaik Cafe

Kami bersiap keluar dengan membawa beg sandang diisi dengan sedikit pakaian. Beg besar kami tinggalkan di rumah pelajar Malaysia sehingga keluarga kami sampai dari Kuala Lumpur. Kami bersarapan di Mozaik Cafe. Merasa buat pertama kali sarapan cara orang Turki atau dipanggil Kahvalti. Mereka biasanya akan menghidangkan roti berserta dengan pelbagai buah-buahan, bijian, mentega, coklat, jem dan keju. Istimewanya di Cafe ini adalah setiap kali roti habis, mereka akan tambah. Minuman pula kami dihidangkan dengan teh dalam cawan kecil ataupun 'cai'. Keju pula ada beberapa jenis namun kita orang Melayu mungkin tak dapat bezakan, hanya ada rasa masam sikit, manis sikit atau tak rasa apa-apa langsung.

Kemudian, selepas kenyang bersarapan, kami berjalan ke hentian bas. Di hentian bas inilah Arwah Ammar dilanggar oleh ambulans. Arwah dilanggar waktu baru turun dari bas dan hendak menuju ke rumah pelajar Malaysia yang kami tidur semalam. Apabila meneliti tempat tersebut memang hentian bas tersebut berada di persimpangan beberapa lampu isyarat dan beberapa kereta memang sangat laju. Al-Fatihah.

Berjalan ke hentian bas

 Persimpangan di mana Ambulans melanggar Arwah Ammar

3) Tren Bawah Laut Marmaray
Dari Uskudar, kami menaiki bas ke stesen Marmaray iaitu tren bawah laut yang merentas Teluk Bosphorus. Tren ini baru sahaja dilancarkan tahun lepas dan menyambungkan dua benua iaitu Eropah dan Asia. 
Dalam tren Marmaray bersama Budin

Kami turun di stesen Sirkeci, yang berada di kawasan Istanbul bahagian Eropah. Sebelum ini kami berada di Uskudar, iaitu di bahagian Asia. Inilah kali pertama penulis menjejak kaki di Eropah. Secara rasminya penulis sudah menjejak kaki di 4 benua. Pada waktu kecil penulis sudah pergi ke Amerika (walaupun memori hanya sedikit). Tahun 2004, penulis ke Mesir yang terletak di benua Afrika. 
 Mural di stesen Marmaray, stesen ini sangat dalam, rasanya kami mendaki eskalator berulang kali

4) Sultanahmet Square
Stesen Sirkeci berdekatan dengan stesen tramway yang bernama Sirkeci juga. Dari situ kami menaiki tramway untuk ke kawasan Fateh. Kami berpisah dengan Budin di situ kerana dia ada urusan lain. Tramway tersebut dibuat di tengah-tengah jalan, satu kaedah pengangkutan yang efektif di Istanbul. Akhirnya kami tiba di stesen Sultanahmet. Sekiranya hendak ke Muzium Hagia Sophia, Masjid Biru atau Sultanahmet Mosque dan Topkapi Palace, anda turun di stesen ini.

Seperti biasa, kawasan ini adalah kawasan tumpuan pelancongan di Istanbul. Pertama kali penulis turun di situ hampir tidak percaya dapat menjejak kaki dan melihat sendiri sebuah kawasan yang mempunyai sejarahnya tersendiri, mungkin sudah mencecah 2000 tahun sejak zaman Byzantine lagi. Penulis terpegun dengan keindahan kawasan ini sambil diterangi cahaya matahari yang menyinar. Tak terik namun semakin menghampiri tengahari.
 Kawasan pelancongan di Istanbul iaitu Sultanahmet Square

5) Masjid Biru
Kami mengambil keputusan untuk pergi bersolat Zohor dahulu di Masjid Biru. Sampai di Masjid Biru kami mengambil wuduk di paip di sekitar masjid. Penulis tak pasti adakah paip dan sistem perpaipan ini adalah warisan sejak dahulu ataupun diubahsuaikan kemudian. Setelah berwuduk dengan air paip yang sangat sejuk, kami naik ke ruang legar masjid. Di Turki, hampir setiap masjid mempunyai reka bentuk yang sama, iaitu ruang legar yang besar di hadapan, kadang-kadang ianya lebih besar daripada ruang dalam masjid. Kami terkejut apabila nampak ada kaunter di pintu masjid. Sangka kami kaunter bayaran, rupanya hanyalah kaunter derma. Pengawal berteriak mengatakan waktu Zohor hampir masuk dan masjid ditutup sementara, namun apabila kami mengatakan kami orang Islam yang mahu bersolat juga, beliau membenarkan kami masuk. Pengawal itu bertanya kami dari mana? Kami menjawab "Malaysia". Beliau tersenyum. Mungkin sudah ramai orang Malaysia sudah sampai di Masjid ini.
Ruang Legar Masjid Biru

Kasut tidak diletakkan di luar tetapi diletakkan di dalam sebuah plastik yang mereka berikan dan kami sendiri akan membawa masuk dan diletakkan di rak kasut di dalam. Pertama sekali yang penulis terfikir apabila melihat ruangan dalaman masjid adalah rupanya ianya kecil sahaja. Kedua yang terlintas di hati adalah lampu besar yang tergantung di tengah-tengah. Walaupun kini ianya menggunakan mentol namun penulis dapat merasakan ianya mesti dinyalakan dengan lilin pada suatu masa yang lalu. Seperti mana di luar, rekabentuk dalaman setiap masjid di Turki juga tiada bezanya. Ciri unik dalam masjid Turki adalah ada ruang khas untuk tukang azan yang biasanya diletakkan di sebelah kanan masjid. Tak pasti pula mengapa bilal diletakkan di belakang sedikit dari imam. 

Kawasan dalam Masjid Biru dan ruang khas untuk bilal

Sedikit sejarah mengenai Masjid Biru atau lebih dikenali sebagai Masjid Sultanahmet. Ianya dibina dari tahun 1609 hingga 1616. Ianya diarahkan pembinaannya oleh Sultan Ahmed ke-1. Arkitek masjid ini adalah Mehmed Aga, anak murid kepada Mimar Sinan, arkitek terkenal Turki. Masjid ini terkenal kerana bahagian dalam dan luar masjid dibuat dengan jubin seramik dari Izmir. Walaupun begitu warna biru itu telahpun luntur dikikis masa. Jadi jangan terasa aneh pula memikirkan mana birunya Masjid Biru? Masjid ini juga bukanlah yang paling terbesar kerana Masjid Sulaymeniyye yang juga tak jauh dari Masjid Biru adalah lebih besar dan terletak di atas bukit. Namun begitu Masjid Biru sebenarnya terletak di tempat yang strategik kerana menghadap Laut Marmara dan berdekatan dengan Hagia Sophia yang juga pernah digunakan sebagai masjid dan Istana Topkapi, kediaman rasmi Sultan Turki.

Masjid Sultanahmet atau Masjid Biru


6) Hagia Sophia
Selepas bersolat di Masjid Biru, kami pergi pula ke Muzium Hagia Sophia, yang saiznya jauh lebih besar dari Masjid Biru. Pertama kali dibina sebagai gereja pada zaman Byzantine, kemudian ditukar menjadi masjid pada zaman Uthmaniyyah dan akhirnya kini dijadikan muzium oleh Mustafa Kemal. Ini adalah salah satu khazanah orang Turki yang sudah terpelihara selama hampir 2000 tahun. Namun pelawat mesti membayar sebelum masuk ke dalam. 
Hagia Sophia tersergam di belakang

Ruang dalam Hagia Sophia sebenarnya sedang dalam pengubahsuaian, namun kami dapat merasakan ianya gabungan gereja dan juga masjid. Rekaan dalaman juga sangat berbeza dengan masjid. Namun kita dapat merasakan ianya masjid setelah melihat adanya mimbar dan juga tempat khas untuk bilal. Terdapat juga nama Allah dan Muhammad yang besar di bahagian hadapan masjid. Setelah Hagia Sophia diubah menjadi masjid, ukiran Jesus Christ, Mary dan malaikat-malaikat ditutup dengan jubin bercorak kaligrafi dan bunga namun setelah Hagia Sophia diubah menjadi muzium, jubin ini dikikis supaya menampakkan semula kesan-kesan gereja. 
 Kawasan dalam Hagia Sophia dipenuhi pelancong

 Gambar Mary dan Jesus Christ di antara nama Allah dan Muhammad, menunjukkan Turki sebagai tempat pertembungan dua tamadun, Byzantine dan Uthmaniyyah

Pandangan dari tingkat dua, kelihatan tempat bilal yang ditambah kemudian sewaktu Hagia Sophia menjadi masjid
7) Makan Aiskrim
Disebelah muzium terdapat makam sultan-sultan terdahulu. Ianya terbuka untuk semua. Sebelum masuk ke makam. Kami melihat ada penjual aiskrim. Aiskrim ini sangat berbeza kerana ianya berwarna-warni dan nampak seperti pepejal dan bukan berkrim. Selepas melihat-lihat makam kami pergi ke sebuah gerai dan membeli aiskrim dan kebab kerana merasa sangat lapar dan tidak makan sejak sarapan di Uskudar. Sewaktu membeli aiskrim, penjual aiskrim itu mengacah-acah kami. Sakit hati juga tetapi penulis tahu ianya satu kebiasaan yang dibuat untuk menarik hati pelancong. Di sekitar kawasan itu juga terdapat sebuah tiang yang dahulunya menjadi petanda kepada penjelajah yang mahu ke Kota Rome atau kota-kota lain di Eropah. Kini ianya ada sebuah lantai yang menunjukkan jarak antara Istanbul dan kota-kota besar di dunia. Jarak antara Istanbul dan Kuala Lumpur adalah 11300 KM.

Al-Fatihah kepada Sultan Turki terdahulu serta keluarganya

 Penjual aiskrim sedang menunjukkan kemahirannya

Anda menguasai Constantinople (Istanbul), anda menguasai dunia

8) Cemberlitas
Selepas selesai bersiar di sekitar Sultanahmet Square, kami menaiki tramway ke stesean Cemberlitas. Di sini terdapat sebuah tiang yang dinamakan sebagai Burnt Column. Ianya didirikan sempena memperingati pengisytiharan Contantinople (atau waktu itu dikenali sebagai Byzantium) sebagai ibu negara Empayar Rom pada tahun 330. Pada mulanya kami mahu ke Grand Bazaar dengan melalui salah satu pintu namun ianya telah ditutup kerana sudah pun pukul 5 petang. Kami hanya singgah di sebuah masjid kecil bernama Nurosmaniyye Mosque, berdekatan dengan salah satu pintu Kapalicarsi (Grand Bazaar) dan juga makam pembesar-pembesar Uthmaniyyah. Kami juga bersiar-siar di sekitar rumah kedai yang kebanyakan sudah tutup. Sambil itu penulis sendiri singgah membeli sebuah peta Istanbul supaya mudah menjadi rujukan. Satu lagi jangan terkejut sekiranya anda akan menemui banyak pengemis yang mengatakan mereka dari Syria. Tak tahu betul atau tidak. Kalau percaya kita bagi sedekah, tapi biasanya mereka akan mintak lebih walaupun kita sudah bagi 2 Lira.



Bersiar-siar sekitar Cemberlitas dan Burnt Column


9) Tembok Constantinople dan Zeytinburnu
Setelah letih seharian mengembara, kami bergerak untuk pulang. Namun kami tidak pulang ke rumah pelajar Malaysia di Uskudar. Malam ini kami akan tidur di madrasah Hayrat Vakfi di Zeytinburnu. Untuk pergi ke sana, kami menaiki tramway kembali ke Sirkeci, kemudian menaiki tren Marmaray ke sebuah stesen bernama Kazlicesme. Di situ kami akan naik bas sehingga ke Zeytinburnu. Tiba sahaja di stesen Kazlicesme, penulis berasa terkejut kerana terlihat Tembok Constantinople yang terbentang panjang. Tak perasan rupanya kawasan Fateh, iaitu 'Oldtown Istanbul' rupanya dikelilingi suatu tembok. Inilah tembok yang telah menjadi benteng pertahanan Byzantine selama seribu tahun sehinggalah diruntuhkan oleh Tentera Al-Fateh pada tahun 1453. Penulis menyimpan azam untuk melihat dengan lebih dekat tembok itu, malah mencari kawasan tembok dimana Sultan Muhammad Al-Fateh pertama kali masuk ke Constantinople. Budin mengambil kami di hentian bas dan kemudian kami ke Madrasah Hayrat Zeytinburnu yang terletak juga di kawasan rumah kedai. Malam itu kami dihidangkan makan malam yang ringkas iaitu spaghetti tidak berkuah, hanya berlaukkan kubis, tomato dan sos. Kami habiskan juga kerana lapar. Kebetulan malam itu juga adalah Hari Asyura, jadi kami berkenalan dengan penghuni madrasah itu dan terlibat dalam menghabiskan 30 Juzuk Al-Quran. Setiap satu juzuk diberi kepada 2 orang untuk dihabiskan. Sepatutnya selepas itu ada sebuah tazkirah namun kami balik ke bilik untuk tidur kerana letih serta kami tahu tazkirah itu akan diberikan dalam bahasa Turki.
 Kawasan makam pembesar Uthmaniyyah

 Menunggu tren Marmaray untuk ke Kazlicesme

 Kelihatan Tembok Contantinople gah di belakang


Madrasah Hayrat di Zeytinburnu

Jumpa lagi di Hari Kedua di Istanbul!

No comments:

Post a Comment