Friday, February 15, 2019

Bibliomaster - Ulasan Buku Mecca - The Sacred City (2014) oleh Ziauddin Sardar


1. Ziauddin Sardar bekerja di Hajj Research Center untuk mengkaji isu logistik semasa melaksanakan ibadat Haji. Dia pernah cuba untuk menunaikan Haji dengan menggunakan keldai supaya dapat merasai sendiri bagaimana orang dahulu melakukan Haji. Adakah berjalan kaki bermakna lebih meningkatkan perasaan spiritual berbanding pergi Haji dengan kenderaan. Mekah pada waktu Haji juga sangat tercemar kerana ekzos kenderaan dan mereka mengkaji adakah dengan berjalan kaki akan lebih membantu persekitaran hijau.

2. Hampir setiap rumah orang Islam terdapat gambar Kaabah dan Masjidil Haram. Ianya sebagai niat dan doa yang mereka akan pergi ke Mekah suatu hari nanti. Namun ada beza membaca dan melihat gambar Kaabah dengan betul-betul menziarahi Mekah.

3. Sukar untuk mengkaji sejarah Mekah dari sudut arkeologi kerana Arab Saudi sudah memusnahkan semua landskap untuk projek pembesaran Masjidil Haram. Sejarah Mekah hanya boleh diketahui melalui buku sejarah dan travelog pengembara. Sebagai contoh dalam Bible, Book of Psalms dan buku Edward Gibbon menceritakan yang orang Yunani sudah mengetahui kewujudan Kaabah. Mekah menjadi titik pertemuan pedagang darat daripada Parsi dan juga pedagang laut daripada India dan Asia Tenggara. Sebab itulah pekerjaan Nabi Muhammad adalah pedagang. Asal-usul Nabi Ibrahim juga diperdebatkan, sama ada daripada Ur, berdekatan dengan Baghdad moden atau Urfa di selatan Turki.

4. Mekah pada zaman Nabi Muhammad hanya ada beberapa ribu orang sahaja. Kisah Nabi Muhammad menerima wahyu tersebar dengan cepat. Ajaran Islam menyerupai Kristian dan orang Quraysh pada waktu itu membenci Byzantine, oleh itu Islam menjadi musuh. Allah bersumpah dengan nama Mekah sebagai ibu segala kota. Selepas Perjanjian Hudaibiyah, suku kaum Quraysh sudah hilang musuh utama iaitu orang Islam dan mula kembali berperang sesama sendiri. Konflik antara suku kaum menyebabkan Nabi Muhammad membuat tindakan menakluk Mekah kerana berlaku pertempuran di sekitar Kaabah, ini telah melanggar perjanjian. Selepas pembukaan Mekah, sejarah Islam banyak tertumpu kepada Madinah dan melupakan Mekah.

5. Selepas pembukaan, Madinah menjadi kota terkuat, bukan lagi Mekah. Ini memberi kesan kepada ketua suku kaum Quraysh. Di Mekah, anda boleh berkuasa dengan keturunan, tetapi di Madinah, seseorang dinilai dengan merit keimanan dan kekuatan keilmuan Islam. Walaupun semua berhala sudah dimusnahkan, tetapi mentaliti jahiliyyah masih ada dalam kalangan orang Mekah. Mekah terus diperintah oleh ketua yang mempunyai kaitan dengan Quraysh sehinggalah 1517 apabila Turki berkuasa. Semasa perang Siffin, Ali berpusat di Kufah (berdekatan dengan Parsi) manakala Aisyah berpusat di Mekah. Pergelutan kuasa antara Muawiyah dan Ali adalah kerana isu pembunuhan Uthman. Selain itu, Ali melantik ramai orang Madinah sebagai penasihat. Ini mendatangkan kemarahan orang Islam yang berketurunan Mekah. Saidina Ali juga membunuh ramai orang Khawarij dan ini menyebabkan auroriti Ali semakin melemah. Semasa zaman Yazid, Mekah diserang untuk menjatuhkan Abdullah ibn Zubair, anak kepada Asma Abu Bakar kerana tidak setuju dengan pemerintahan Umayyah. Beliau dibunuh dan disalib. Ibn Zubair antara orang terawal yang membesarkan Majidil Haram.
 
 6. Setiap benda yang datang dari Mekah dianggap sebagai barang suci, walaupun pada zaman moden kemungkinan besar dibuat di China. Adakah kerana ianya datang daripada orang Quraysh sendiri yang hendak menunjukkan Mekah lebih hebat daripada tempat lain? Pada zaman Abbasiyah, setiap mazhab termasuk Syiah ada tempat tersendiri dalam masjid. Pemberontakan Qarmatian berdekatan di Bahrain berlaku kerana menganggap Abbasiyah menyeleweng daripada Islam. Qarmatian menyerang Mekah dan membawa lari Hajarul Aswad. Mereka dilindungi oleh Fatimiyyah di Mesir. Kerajaan Fatimiyyah juga pertama kali melantik Sharif Mekah bernama Jafar ibn Muhammad al-Hasani. Pada waktu ini, khalifah di Baghdad sudah hilang kuasa, yang ada hanya nama. Pada waktu ini, Naser-e-Khosraw (Tajikistan) melawat Mekah dan melihat Masjidil Haram tidak terjaga. 

7. Reynoaud de Chatillon, seorang crusader yang pernah ditangkap dan dipenjarakan di Syria, merancang untuk menyerang Mekah dan Madinah. Namun dikalahkan berdekatan dengan Madinah oleh tentera Salahuddin al-Ayyubi. Pada waktu ini, Ibn Arabi melawat Mekah dan menulis buku Meccan Revelations. Beliau merasakan orang Islam tidak betul-betul memahami Haji dan fungsi Kaabah itu sendiri. Tetapi orang Mekah tidak suka cara kesufian Ibn Arabi. Selepas Mongol masuk Islam, raja Mamluk dan raja Mongol masing-masing berebut mahu namanya disebut dalam khutbah. Ibn Battuta pernah melawat Mekah pada tahun 1327 dan pada waktu ini Mekah aman dan kaya-raya.

8. Pada zaman Sultan Selim I (1517), Turki menjadi pelindung kepada Mekah dan Madinah. Pada waktu ini, Turki dan Mamluk di Mesir banyak bertembung dengan Portugis untuk menguasai Laut Merah. Portugis mempunyai hasrat untuk menyerang Mekah. Portugis sebenarnya mahukan emas daripada Afrika dan apabila tidak menjumpai emas, mereka mula mencari jalan ke Timur. Portugis pernah menyerang Jeddah dan menguasai Aden di Yemen. Sharif Mekah juga banyak bergantung kepada isteri Sultan (Gulnus Sultan, 1648) untuk memperbaiki perkhidmatan di Mekah, seperti sekolah, masjid, perpustakaan dan hospital. Mimar Sinan sendiri pernah membina empat madrasah untuk setiap mazhab sebagai pusat pengajian. Hakikatnya jarang ada Sultan Turki pergi mengerjakan Haji. 

9. Keluarga Saud yang memerintah Mekah sekarang tidak ada kaitan keturunan dengan semua Sharif sebelum ini. Pada tahun 1950-an, Mekah dihuni oleh 200,000 orang sewaktu Haji. Pada waktu ini, beberapa bangunan yang lebih tinggi daripada masjid mula dibina walaupun dibantah oleh orang tempatan. Raja Faisal mahu menjadikan Mekah sebagai pusat umat Islam pada tahun 1970-an dan menganjurkan persidangan yang mengumpulkan semua tokoh-tokoh umat Islam. Perubahan yang cuba dilakukan Faisal beliau apabila beliau dibunuh oleh sepupu sendiri yang ekstrem Wahhabi kerana dianggap melakukan penyelewengan. Hajj Centre membuat kajian bahawa warisan orang Hijaz akan dimusnahkan kalau projek pembangunan berterusan, tetapi keluarga Saud yang berketurunan Najd mengabaikannya. Hajj Centre juga mencadangkan cara yang terbaik untuk melakukan korban untuk mengelakkan pencemaran dan mahu kenderaan dilarang masuk ke Mina.

10. Pada tahun 1979, Masjidil Haram ditawan oleh Utaibi yang mengaku sebagai Mahdi. Selepas tentera Saudi sendiri gagal mengalahkan mereka, Arab Saudi meminta bantuan CIA. CIA operatif diminta untuk masuk Islam secara ekspres sebelum dibenarkan masuk ke Mekah. Iran pernah dilarang menunaikan Haji kerana ramai sangat Syiah di Mekah dan ini menakutkan Arab Saudi. Pada tahun 1987, Syiah dilarang masuk ke masjid dan ini menyebabkan protes sehingga ramai yang terbunuh. Sistem kuota diperkenalkan pada tahun 1988 dan Iran diberi kuota terbesar iaitu 115,000 orang.

No comments:

Post a Comment