Dalam akhir tahun 2015, sebuah filem Bollywood yang bertajuk
Bajirao Mastani ditayangkan di pawagam Malaysia. Filem ini bertemakan cinta dan
berlatar belakangkan India semasa abad ke – 18. Watak utama dalam filem ini
adalah Bajirao, seorang Perdana Menteri dalam Empayar Maratha, isterinya
Kashibai dan isteri kedua yang juga orang Islam, Mastani. Filem ini bermula
dengan perlantikan Bajirao sebagai Perdana Menteri dan berjanji akan menawan Delhi
daripada kerajaan Mughal. Kemudian mereka memperluaskan kuasa Maratha dengan
menawan kawasan-kawasan berhampiran sehinggalah mereka diminta bantuan daripada
Bundelkhand yang sedang dikepung oleh puteri Raja sendiri Mastani. Mula-mula
Bajirao tidak mahu kerana mengganggu kempen perangnya, namun setelah melihat
kecekalan Mastani, Bajirao akhirnya bersetuju untuk membebaskan Bundelkhand.
Setelah berjaya, kota tersebut membuat perayaan besar-besaran untuk Bajirao dan
Bajirao juga telah jatuh hati dengan Mastani. Bajirao menghadiahkan Mastani
sebuah pedang kecil, dan bagi budaya Bundelkhand, ianya dianggap sebagai satu
perminangan untuk berkahwin. Mastani menerimanya tetapi malangnya Bajirao sudah
pun berkahwin dan lebih merumitkan Bajirao adalah Hindu manakala Mastani adalah
orang Islam.
Inilah dia permulaan konflik filem ini apabila Mastani tiba
ke ibu kota Maratha untuk bersama Bajirao, tetapi tidak diterima oleh ibu
Bajirao kerana mengganggap tiada poligami dalam budaya dan agama mereka. Malah
sami Hindu pun berasa marah dengan Bajirao kerana melakukan dosa apabila
berkahwin tanpa ritual Hindu dan isteri keduanya pula adalah orang Islam.
Bajirao juga dipinggirkan oleh keluarga dan rakan kerana percintaannya dengan
Mastani. Isterinya yang pertama, Kashibai juga sangat sedih dengan tindakan
suaminya itu. Kerana terlampau risaukan Mastani, Bajirao yang bersungguh mahu
menawan Delhi juga menangguhkan hasratnya kerana takutkan akan ada cubaan
membunuh Mastani. Filem berakhir dengan Bajirao dan Mastani meninggal dunia dan
meninggalkan seorang anak.
Menonton filem ini pada mulanya merasakan akan menonton filem
epik perang terutamanya antara Empayar Maratha dan Mughal. Namun apabila plot
filem di ibu kota Maratha, ianya menjadi filem cinta dan konflik keluarga. Jadi
sekiranya anda mahukan filem perang, filem ini mungkin bukan pilihan. Namun
begitu, filem ini bersungguh-sungguh dalam memaparkan perwatakan dan
persekitaran pada abad ke – 18. Tidak pasti adakah mereka membina set baru atau
menggunakan binaan sebenar seperti yang dilihat semasa di Bundelkhand dan
kediaman Bajirao di Pune. Babak perangnya walaupun sebentar sahaja tetapi
tidaklah mengecewakan. Babak tersebut sangat penting kerana di situlah Bajirao
terhutang budi kepada Mastani apabila menyelamatkannya daripada Mastani.
Penonton juga perlulah diingatkan filem ini bukanlah betul-betul
mengikutkan fakta sejarah yang sebenar. Seawal filem ini lagi sudah ada pengumuman
bahawa ada beberapa plot yang ditambah dan mereka juga tidak berhasrat untuk
mengguris hati mana-mana pihak. Walaupun filem ini hanyalah untuk 18 tahun ke
atas, namun masih terdapat beberapa babak yang dipotong. Penulis merasakan
bahawa babak yang dipotong adalah mengenai permusuhan antara Islam dan Hindu.
Penulis berasa kecewa mengapa babak-babak tersebut dipotong kerana penulis
memikirkan bahawa filem ini hanya akan ditonton oleh orang dewasa yang faham
situasi sejarah pada waktu itu. Pemotongan semacam itu dirasakan mengganggu
filem epik sejarah seperti ini. Kalau begitu, sukar rakyat Malaysia belajar
sesuatu yang penting daripada sejarah, samada yang baik ataupun buruk. Perlulah
diingat bahawa sehingga sekarang, masih berlaku permusuhan antara penganut
Hindu dan Islam di beberapa tempat di India. Dengan memahami konteks sejarah,
kita dapat menghargai mengapa kisah percintaan antara Bajirao dan Mastani ini
sangat penting dalam naratif sejarah India.
Oleh kerana itu, penulis mungkin memahami mengapa filem ini
memfokuskan kisah cinta antara dua watak utama tersebut. Ini kerana walaupun
sejarah India dipenuhi dengan perang antara kota, tamadun dan agama, namun
watak-watak dalam sejarah bukan semua begitu. Kisah ini sebenarnya diinspirasi
daripada tulisan Mastani sendiri. Oleh itu, tidak semua kisah-kisah sejarah
yang ditulis oleh orang istana dapat menggambarkan keseluruhan masyarakat pada
waktu itu. Kita sendiri sebagai watak dalam kehidupan masa kini juga sangat
penting menulis kisah hidup kita sendiri dan pemerhatian kita terhadap
masyarakat sekitar dan suasana negara. Pada masa hadapan, pengkaji sejarah
bukan sekadar akan melihat rekod rasmi kerajaan, namun akan membaca bagaimana
perasaan dan interaksi antara watak-watak dalam sejarah.
No comments:
Post a Comment